Je kent het vast wel: je staat klaar om een ritje te maken, maar je brommer start niet. Niets is zo frustrerend als een brommer die niet start. Gelukkig zijn de meeste startproblemen eenvoudig op te lossen, mits je weet waar je moet zoeken. In deze blog zetten we de vijf meest voorkomende oorzaken van startproblemen voor je op een rij, zodat je snel weer de weg op kunt!
De 5 meest voorkomende oorzaken van startproblemen
1. De ontsteking doet niet wat hij moet doen
Tip: Heb je een elektronische ontsteking ingebouwd? Deze is betrouwbaarder, maar ook hier kan een los contact of kapotte spoel roet in het eten gooien. Controleer ook altijd de afstelling.
2. Een carburateur vol verrassingen
Bij oldtimers is de carburateur vaak dé boosdoener. Vuil, slijtage, of een verkeerde afstelling kunnen ervoor zorgen dat je brommer niet start. De sproeiers kunnen verstopt zijn of de luchtschroef kan verkeerd staan. Reinig de carburateur grondig en stel hem opnieuw af.
Zo herken je een probleem met de carburateur:
- Je brommer loopt onregelmatig of houdt in tijdens het rijden.
- Je ruikt een sterke benzinegeur bij het starten.
Voor oldtimer brommers is het belangrijk de originele afstellingen van de carburateur te gebruiken, omdat deze precies afgestemd zijn op de motor.
3. De gasnaald staat niet goed afgesteld
4. Oude benzine of een verstopte brandstoftoevoer
5. Slijtage aan onderdelen door ouderdom
- Vervang pakkingen en slangen tijdig.
- Controleer kabels op beschadigingen.
- Houd een setje reserveonderdelen, zoals een bougie en condensator, bij de hand.
Voorkom startproblemen met goed onderhoud
Veelgestelde vragen
Startproblemen door de ontsteking herken je vaak aan een zwakke of onregelmatige vonk. Controleer de bougie op een blauwe, krachtige vonk; een zwakke vonk wijst op een probleem. Controleer ook de contactpunten of elektronische ontsteking op slijtage of loszittende kabels. Vervang onderdelen zoals de bougiekabel of condensator indien nodig.
Als je bougie vonkt maar je brommer niet start, kan dit komen door een verkeerde lucht-brandstofverhouding. Controleer de carburateur op vuil of verstoppingen en zorg dat de sproeiers schoon zijn. Ook een slechte compressie of een lekkage in de pakkingen kan het probleem veroorzaken. Controleer daarnaast of de bougie nat is, wat wijst op te veel brandstof, of droog, wat een gebrek aan toevoer betekent.
Ja, een verkeerd afgestelde gasnaald beïnvloedt de brandstofverhouding en kan startproblemen veroorzaken. Als de naald te hoog staat, krijgt de motor te veel brandstof; staat deze te laag, dan is het mengsel te arm. Beide situaties kunnen ervoor zorgen dat de motor niet aanslaat. Probeer het clipje van de gasnaald naar een andere stand te verplaatsen en test de startprestaties, beginnend bij de aanbevolen standaardpositie.
Ja, oude benzine kan startproblemen veroorzaken. Na verloop van tijd verliest benzine zijn kwaliteit, vooral als het ethanol bevat, wat water aantrekt en kan zorgen voor corrosie in de tank. Oude benzine verbrandt minder efficiënt, waardoor de motor moeilijk start. Als je vermoedt dat dit het probleem is, spoel dan de tank en leidingen door en vul deze met verse benzine, bij voorkeur premium zonder ethanol.