Verzenddagen woensdag & vrijdag

Help, mijn Kreidler start niet

Rode Kreidler floret op grasveld. Je brommer start niet, Kreidlerstore lost het op.

Je kent het vast wel: je staat klaar om een ritje te maken, maar je brommer start niet. Niets is zo frustrerend als een brommer die niet start. Gelukkig zijn de meeste startproblemen eenvoudig op te lossen, mits je weet waar je moet zoeken. In deze blog zetten we de vijf meest voorkomende oorzaken van startproblemen voor je op een rij, zodat je snel weer de weg op kunt!

De 5 meest voorkomende oorzaken van startproblemen

Startproblemen komen vaak door een handvol bekende oorzaken. Vooral bij klassieke brommers zijn het meestal dezelfde technische punten die problemen geven. Denk aan de ontsteking, carburateur of brandstoftoevoer. Hieronder zetten we de vijf meest voorkomende oorzaken overzichtelijk voor je op een rij – inclusief tips om ze zelf op te lossen.

1. De ontsteking doet niet wat hij moet doen

Bij oldtimer brommers draait alles om een goed werkende ontsteking. Vooral contactpuntenontstekingen kunnen na verloop van tijd problemen geven. Als er geen goede vonk is, start je brommer niet. Controleer de bougie: is deze zwart of nat? Vervang hem dan. Ook slijtage aan de contactpunten of vervuilde kabels kunnen het probleem zijn.

Tip: Heb je een elektronische ontsteking ingebouwd? Deze is betrouwbaarder, maar ook hier kan een los contact of kapotte spoel roet in het eten gooien. Controleer ook altijd de afstelling.

2. Een carburateur vol verrassingen

Bij oldtimers is de carburateur vaak dé boosdoener. Vuil, slijtage, of een verkeerde afstelling kunnen ervoor zorgen dat je brommer niet start. De sproeiers kunnen verstopt zijn of de luchtschroef kan verkeerd staan. Reinig de carburateur grondig en stel hem opnieuw af.
Zo herken je een probleem met de carburateur:

  • Je brommer loopt onregelmatig of houdt in tijdens het rijden.
  • Je ruikt een sterke benzinegeur bij het starten.

 

Voor oldtimer brommers is het belangrijk de originele afstellingen van de carburateur te gebruiken, omdat deze precies afgestemd zijn op de motor.

3. De gasnaald staat niet goed afgesteld

Bij oldtimers wordt vaak vergeten hoe belangrijk de gasnaald is voor de afstelling van het brandstofmengsel. Als de naald te hoog of te laag staat, loopt je brommer slecht of start hij helemaal niet. Dit komt vooral voor bij brommers met een ouder type Bing- of Dell’Orto-carburateur. Je lost dit op door het clipje op de gasnaald te verplaatsen. Begin bij de standaardstand en stel bij totdat het mengsel optimaal is.
Tip: Noteer de stand van je gasnaald. Dit kan handig zijn als je brommer op een later moment opnieuw moet worden afgesteld.

4. Oude benzine of een verstopte brandstoftoevoer

Oldtimers die een tijdje stil hebben gestaan, kunnen problemen krijgen door oude benzine of een verstopte brandstofleiding. Controleer of de benzinekraan goed open staat en of er geen vuil in de tank zit. Bij oudere modellen komt roest in de tank vaak voor, wat verstoppingen kan veroorzaken in de brandstoffilter of sproeiers. Oplossing: Spoel de tank en leidingen door en vervang de filter. Gebruik bij voorkeur premium benzine zonder ethanol om nieuwe problemen te voorkomen.

5. Slijtage aan onderdelen door ouderdom

Een Kreidler of Puch is vaak tientallen jaren oud en dat zie je terug aan de onderdelen. Slangen, pakkingen en rubbers kunnen na verloop van tijd poreus worden, wat leidt tot lucht- of brandstoflekken. Ook de bougiekabels en condensator kunnen slijten. Het is daarom belangrijk om regelmatig preventief onderhoud te doen:
  • Vervang pakkingen en slangen tijdig.
  • Controleer kabels op beschadigingen.
  • Houd een setje reserveonderdelen, zoals een bougie en condensator, bij de hand.

Voorkom startproblemen met goed onderhoud

Als eigenaar van een oldtimer brommer weet je dat goed onderhoud essentieel is. Veel problemen zijn te voorkomen door je oldtimmer brommer regelmatig schoon te maken, onderdelen te controleren en tijdig slijtageonderdelen te vervangen. Lukt het niet om het probleem zelf op te lossen? Geen zorgen! Bij Kreidlerstore hebben we een uitgebreid assortiment aan onderdelen voor jouw klassieke brommer. Of je nu een nieuwe bougie, carburateuronderdelen of een complete ontstekingsset nodig hebt – wij hebben wat je zoekt.

Veelgestelde vragen

Startproblemen door de ontsteking herken je vaak aan een zwakke of onregelmatige vonk. Controleer de bougie op een blauwe, krachtige vonk; een zwakke vonk wijst op een probleem. Controleer ook de contactpunten of elektronische ontsteking op slijtage of loszittende kabels. Vervang onderdelen zoals de bougiekabel of condensator indien nodig.

Als je bougie vonkt maar je brommer niet start, kan dit komen door een verkeerde lucht-brandstofverhouding. Controleer de carburateur op vuil of verstoppingen en zorg dat de sproeiers schoon zijn. Ook een slechte compressie of een lekkage in de pakkingen kan het probleem veroorzaken. Controleer daarnaast of de bougie nat is, wat wijst op te veel brandstof, of droog, wat een gebrek aan toevoer betekent.

Ja, een verkeerd afgestelde gasnaald beïnvloedt de brandstofverhouding en kan startproblemen veroorzaken. Als de naald te hoog staat, krijgt de motor te veel brandstof; staat deze te laag, dan is het mengsel te arm. Beide situaties kunnen ervoor zorgen dat de motor niet aanslaat. Probeer het clipje van de gasnaald naar een andere stand te verplaatsen en test de startprestaties, beginnend bij de aanbevolen standaardpositie.

Ja, oude benzine kan startproblemen veroorzaken. Na verloop van tijd verliest benzine zijn kwaliteit, vooral als het ethanol bevat, wat water aantrekt en kan zorgen voor corrosie in de tank. Oude benzine verbrandt minder efficiënt, waardoor de motor moeilijk start. Als je vermoedt dat dit het probleem is, spoel dan de tank en leidingen door en vul deze met verse benzine, bij voorkeur premium zonder ethanol.

Recente berichten