Het merk Kreidler

Kreidler is een Duits historisch merk welke bromfietsen en motoren heeft gebouwd, het bedrijf Kreidler ooit begonnen als Kreidler Fahrzeugbau Stuttgart en deze naam is later verandert in Kreidler Werke GmbH en zat gevestigd in Stuttgart Kornwestheim. Het bedrijf Kreidler is opgericht in 1888 door Anton Kreidler en produceerde telegraafdraad, elektrische kabels en halffabricaten voor de industrie. Na vele jaren deze producten te hebben gemaakt werd er pas in 1950 voor het eerst een bromfiets gebouwd. Alle bromfietsen destijds die werden gebouwd werden uitsluitend gebouwd met een 50cc tweetakt cilinder. Eerst met een staande cilinder daarna eigenlijk alleen maar met een liggende cilinder. De eerst scooter van Kreidler welke op de markt kwam was in 1956. In 1957 werd het eerst model Florett gebouwd welke veel lijkt op het eitank type wat iedereen eigenlijk wel kent. Dit model werd dan ook een groot succes en kwam zelfs als motorfiets op de markt, nog altijd 50cc.

Zelfs toen het met de bromfiets markt achteruit ging, groeide Kreidler in de verkopen. In 1962 werd Van Veen importeur van Kreidler in Nederland. Van Veen stortte zich ook op de 50cc wegrace met namen als Aalt Toersen en Jan de Vries, waarmee in de 50cc klasse vele prijzen zijn binnen gesleept, zelfs wereld kampioenschappen. Voor Nederland werden bromfietsen gebouwd met trappers aangezien de Nederlandse wet dit voorschreef en een bromfiets mocht dan ook niet sneller kunnen rijden dan 40 km/u. Hier had de Jeugd destijds lak aan en eigenlijk iedereen voerde zijn bromfiets op, en meestal gebeurde dit met de Duitse Kreidler RS cilinders, met natuurlijk een grote carburateur van Bing of Dellorto en een dikke 32 mm uitlaatpijp, zowel met als zonder expansie, waardoor een bromfiets soms wel 100 km/u ging.

Kreidler werd verkocht in vele landen van Europa maar zijn zelfs in Amerika geleverd en in Suriname. In 1981 vestigde Jan Huberts het snelheid record op een Kreidler 50cc motorfiets en zette deze op op 222 km/u. In 1983 heeft Kreidler zijn deuren moeten sluiten nadat de rijbewijs vrije klasse voor 50cc werd vervangen voor een 80cc klasse waardoor een rijbewijs verplicht was. Uiteraard ging aandacht steeds meer uit naar zware motoren.Door de Curator is destijds besloten dat de Kreidler fabriek op kleine schaal door moest produceren om de rijdende Kreidler bromfietsen en motoren ook rijdend te houden. Dit was voor een duur van 10 jaar. Na deze periode is er een liefhebber geweest die alle voorraden en matrijzen heeft overgenomen, John Bos, en heeft vanaf 1993 de onderdelen verder uitgeleverd, John Bos produceerd nog altijd Kreidler onderdelen vanuit Portugal.