Een belangrijk onderwerp in het verkeer dat continu speelt is als vanzelfsprekend, de verkeersveiligheid. De algehele verkeersveiligheid wordt ingericht door afspraken te maken, waar iedere Nederlander zich netjes aan dient te houden. Wanneer niet iedereen zich aan de regels houdt, zullen er onveilig situaties ontstaan. Waarop dan weer regels worden bedacht of aangescherpt, in dit geval voor snorfietsers.
Op deze manier is ook de regel bedacht dat alle snorfietsen in ons land naar de rijbaan verplaatst moeten worden. Amsterdam is hiermee gestart, waarna de rest van het land moet volgen. Deze actie heeft inmiddels al geleid tot behoorlijke discussies, blauwe markeringen, veel verkeersborden en veel verkeersbegeleiders. De redenatie die gebruikt wordt voor deze regel is dat het aantal snorfietsers en scooters in de afgelopen jaren erg is toegenomen. Waarbij er tegelijkertijd meer ongelukken gebeuren waarin snorfietsen en scooters betrokken zijn. Al sinds 1999 zijn de brommers verbannen naar de rijbaan, wat destijds goed werd ontvangen. Het leidde tot aanzienlijk minder ongelukken.
Waarom wij twijfelen aan deze regeling
Er wordt in het huidige klimaat te nauw op de snorfietsen en brommers gelet, terwijl er meerdere zaken zijn die een rol spelen. De verkeersdrukte is aanzienlijk toegenomen in de laatste jaren, zo rijden er zowel meer fietsers als meer scooters op de weg. Het is dan ook niet raar dat er statistische gezien meer ongelukken gebeuren.
Denk bijvoorbeeld eens aan het stereotype verkeersdeelnemer die je tegenkomt op een fietspad: een gehaaste en ietwat oververhitte moeder met een kind voor- en achterop de fiets die enorme snelheden weet te behalen. Hier wijkt de gemiddelde verkeersdeelnemer wel voor. Of een navigerende toerist met de telefoon vastklevend in de hand, levensgevaarlijk natuurlijk. Maar de gemiddelde verkeersdeelnemer manoeuvreert hier rustig omheen, dit staat volledig los van snorfietsers. Bovendien gebeuren de meeste ongelukken op kruispunten, waar zowel auto’s, fietsen als scooters elkaar kruisen. Hieraan verandert dus vrijwel niets op het moment dat snorfietsers en auto’s op een en dezelfde rijbaan rijden.
Neem ook de maximale snelheid die een snorfiets mag halen. Laten we heel eerlijk zijn, veel snorfietsen worden gebruikt als brommer waarbij de maximale snelheid van 25 kilometer per uur eigenhandig wordt opgehoogd naar 40 kilometer per uur. Op een gemiddeld fietspad kunnen ze deze snelheid niet behalen door de drukte, terwijl op de rijbaan dit haast wel zou moeten. Kun je het jezelf al voorstellen een snorfiets die 25 kilometer per uur rijdt, die een hele stoet auto’s geërgerd achter zich heeft rijden?