Snorfietsers de rijbaan opsturen lost niets op

Een belangrijk onderwerp in het verkeer is als vanzelfsprekend veiligheid. Dit wordt georganiseerd door afspraken te maken en iedere Nederlandse burger hoort zich hier netjes aan te houden. Wat er gebeurt wanneer niet iedereen dit doet, is dat er onveilige situaties ontstaan. Hierop worden weer nieuwe regels bedacht, of regels worden aangescherpt.

Zo is ook de regel ontstaan dat alle 700.000 snorfietsers in ons land de rijbaan op moeten. Amsterdam trapt af, waarna de rest van het land volgt. Dit heeft geleid tot behoorlijke discussies, blauwe markeringen en een enorme hoeveelheid verkeersborden en verkeersbegeleiders. De reden voor deze nieuwe regel is dat het aantal snorfietsers en scooters in de afgelopen jaren erg is toegenomen en er veel verkeersongelukken gebeuren waarin snorfietsers betrokken zijn. Jaren geleden is de brommer al verbannen naar de rijbaan en dit is destijds goed ontvangen; het leidde tot aanzienlijk minder ongelukken.

Waarom wij ons achter onze oren krabben

Er spelen een aantal zaken een rol. De verkeersdrukte is aanzienlijk toegenomen de laatste jaren, er rijden zowel meer fietsers als snorfietsers op de weg. Niet gek dat er dan geregeld ongelukken gebeuren. Denk aan de stereotype verkeersdeelnemer die je tegenkomt op het fietspad: een gehaaste en ietwat oververhitte moeder met een kind voor- en achterop de fiets weet enorme snelheden te behalen. Hier wijkt de gemiddelde verkeersdeelnemer wel voor. Of een navigerende toerist met een telefoon in de hand; levensgevaarlijk. Maar de gemiddelde verkeersdeelnemer is hier tegenwoordig op getraind en manoeuvreert zich er kunstig omheen, dit staat volledig los van snorfietsers. Bovendien gebeuren de meeste ongelukken op kruispunten, waar zowel auto’s, fietsers als snorfietsers elkaar kruisen. Hieraan verandert dus vrijwel niets op het moment dat snorfietsers en auto’s op dezelfde rijbaan rijden.

Neem dan de maximale snelheid die ze mogen behalen. Laten we eerlijk zijn, veel snorfietsen worden gebruikt als scooter, waarvoor ze de maximale toegestane snelheid van 25 km/u eigenhandig ophogen naar 40 km/u. Op een gemiddeld fietspad kunnen ze deze snelheid niet behalen door de drukte, terwijl op de rijbaan dit haast wel móet, want wat moeten we ons voorstellen bij een snorfiets en een hele stoet auto’s die er geërgerd achteraan rijdt?

Wat is hiervan het gevolg?

Het gevolg van de nieuwe regel: een hele stad in rep en roer, bestookte politici en veel geretourneerde snorfietsen en daarmee een forse omzetdaling voor ons – de verkopers van het spul.

Een lichtpuntje

De invoer van de helm is het enige lichtpunt in dit verhaal. Een goede regel die veel hoofdletsel gaat besparen. Zeker in de fiets-jungle van Amsterdam is dit geen gek idee en zou voor ook de gedrilde Spartaanse Amsterdamse (snor)fietsers een verstandige aanvulling zijn.