De arbeidsslag
Olie en smering
De mengsmering verhouding hangt af van het soort brommer maar idealiter is de verhouding brandstof tot olie is 40 op 1. Soms kan het een uitdaging zijn om de juist verhouding te krijgen voor de juiste soort brommer. Ook blijven er door het mengsel verbrande olieresten achter. Een 4 takt motor werkt meer als een automotor, in de zin dat olie en brandstof in twee afzonderlijke compartimenten zijn gescheiden. In een 4 takt motor kun je daarom de gewone brandstoffen uit de benzinepomp gooien.
Brandstof
4 takt motoren hebben qua brandstofverbruik nogal wat voordelen. Ze zijn doorgaans zuiniger dan 2 takt motoren en geven een completere verbranding door de extra slagen. In sommige gevallen kunnen 4 takt motoren wel 40% zuiniger zijn dan 2 takt motoren. Ook is de verbranding een stuk zuiverder waardoor de motor minder schadelijke stoffen uitstoot. Een 2 takt motor kan daarentegen met een kleinere cilinderinhoud evenveel vermogen leveren als een 4 takt motor. Dit gaat dan wel ten koste van de brandstofefficiëntie.
Onderhoud
Geluid
- Eenvoudige techniek
- Goedkoper onderhoud
- Lichter
- Meer vermogen met minder cilinderinhoud
- Rauw geluid
- Tot wel 40% zuiniger
- Betere verbranding
- Tanken bij de benzinepomp
- Geluid makkelijker te dempen
- Geen mengsmering vereist
Veelgestelde vragen
Voor een 4-takt motor in een oldtimer brommer zijn typische onderhoudsvereisten onder meer regelmatige olieverversingen, klepspelingcontrole, luchtfilterreiniging/vervanging en bougievervanging. Een periodieke inspectie van de brandstoftoevoer en de ontsteking is ook belangrijk.
Een 2-takt motor in een oldtimer brommer vereist gewoonlijk een mengsel van tweetaktmotorolie en benzine. De verhouding varieert afhankelijk van het specifieke model, maar gebruikelijke verhoudingen zijn bijvoorbeeld 1:40 (1 deel olie op 40 delen benzine).
In een 2-takt motor moet de olie regelmatig worden bijgevuld, meestal bij elke tankbeurt of volgens de aanbevelingen van de fabrikant. De exacte frequentie kan variëren, dus raadpleeg de handleiding van je brommer.
Voor een 4-takt motor in een oldtimer brommer wordt aanbevolen om de motorolie te verversen na een bepaald aantal kilometers of een vast tijdsinterval, meestal om de 3.000 tot 5.000 kilometer of minstens één keer per jaar, afhankelijk van gebruik.