Bij Kreidlerstore werken we hoofdzakelijk met Kreidler bromfietsen. Toch gaat onze kennis over oldtimer brommers een stuk verder dan alleen de fameuze brommers uit Stuttgart-Kornwestheim. Wij zijn gespecialiseerd in veel verschillende soorten oldtimer tweewielers en onderdelen, van Batavia tot Honda en van DKW tot Puch. Vooral dit laatste merk is een veelvoorkomende verschijning in brommerland Nederland. Daarom besteden we in deze blog aandacht aan de geschiedenis van Puch brommers en de reden waarom zoveel oldtimer enthousiastelingen dit merk minstens zo hoog in het vaandel hebben als de oldtimer brommers van Kreidler.
Ontstaan van Puch
De geschiedenis van Puch gaat ver terug tot aan het einde van de negentiende eeuw. In 1899 opende de Sloveense ondernemer Johann Puch een fietsenfabriek onder de naam Styria. Aanvankelijk richtte het bedrijf zich op fietsen maar Puch kreeg langzamerhand steeds meer interesse in tweewielers met een verbrandingsmotor. Daarom werd in 1903 de eerste Puchfabriek gesticht voor motorfietsen met een 4 takt 2,75 pk kop/zijklepmotor. Deze investering markeerde het startpunt richting de productie van brommers die een halve eeuw later de jeugdcultuur in West-Europa zou bepalen.
Eerste puch in Nederland
In 1954 verscheen de eerste Puch voor de Nederlandse markt. Omdat de naoorlogse wederopbouw van Nederland zich langzaam maar zeker voltrok zagen steeds meer mensen hun koopkracht stijgen. Bij een breder uitgavenpatroon voor jonge mensen hoorde ook een nieuw vervoersmiddel. Dat was de Puch MS 50, die in de volksmond ook wel de Baby Puch werd genoemd. Dit kwam doordat de brommer ontworpen was met oog op iemand die het huishouden verzorgde. De brommer kwam daarom met een kleine tank.
Puch versus Kreidler: Kikkers en bullen
Al gauw pikten jongeren de praktische voordelen van een brommer op en zodoende was de Puch niet meer weg te denken uit de jeugdculturen van de late jaren vijftig en vroege jaren zestig. In Den Haag reden jonge mannen met groene jasjes die zichzelf kikkers noemden op aangepaste en opgevoerde Puchjes. Tegenover hen stonden de bullen, die reden op “buikschuivende” Kreidlers of Zundapps (omdat de bestuurder voorovergebogen over het stuur hing). De productie van bromfietsen paste zich steeds meer aan om deze nieuwe markt te bedienen. Hoewel Puch-bestuurders vroeger zelf hun stuur verhoogden, werden nieuwere modellen uitgebracht met een standaard hoger stuur.
Brommercultuur in de jaren zestig
In de jaren zestig sloeg de Puch over tot de massacultuur. In 1962 werd zelfs de eerste Puchrally in Nederland gehouden die een enorme impuls gaf aan de ontwikkeling van sportievere modellen. Naast Puchs zag je in de jaren zestig ook goedkopere brommers verschijnen als directe concurrent, met name die van het merk Tomos. Toch maakte ook Tomos vooruitgangen op gebied van de brommer, door bijvoorbeeld de eerste goedgekeurde brommer met een voetversnelling op de markt te brengen. De harde kern van Haagse Puchfans beschouwden de Tomos brommers echter als een imitatie van hun zo geliefde voertuig.
Puch Maxi
In 1969 kwam de Puch Maxi, een model dat zou uitgroeien tot een brommer met een cultstatus. Tegelijkertijd was de verschijning van de Puch Maxi eigenlijk het begin van het einde voor de oorspronkelijke Nederlandse brommercultuur. Samen met de betaalbare modellen van Tomos groeide de bromfietsmarkt exponentieel tot er uiteindelijk zo’n 1,7 miljoen bromfietsen in Nederland rondreden. Omdat de overheid niet gediend was van de ontstane brommergekte kwamen er in de jaren zeventig en tachtig steeds meer wetten die de bromfietsrijder in de weg zaten. Zo werden de premies voor een bromfiets verzekeren bijzonder hoog, waardoor mensen op zoek gingen naar andere compacte vervoersmiddelen. Puch zag uiteindelijk het marktaandeel kenteren en verkocht in 1990 de laatste Maxi.
Oldtimer bromfietsen vandaag
Tegenwoordig worden er geen nieuwe Puchs of Kreidlers meer gemaakt en valt de brommer vanzelfsprekend onder het label oldtimer brommer. Bestaande Puchs zijn een zeldzame verschijning geworden en Puch onderdelen kun je alleen nog vinden bij specialisten met vakkennis zoals Kreidlerstore. Met Kreidlerstore wordt de rijke nalatenschap van de Nederlandse brommercultuur in stand gehouden. Zo houden enthousiastelingen de passie en de kennis over deze antieke machines in stand. De rivaliteit uit de jaren vijftig en zestig heeft plaats gemaakt voor collegialiteit tussen oldtimer bromfietskenners.