Een oldtimer brommer is bijna altijd uitgerust met een carburateur. Voor de oude brommerenthousiastelingen zal een carburateur geen vreemd onderdeel zijn. Vroeger kwamen alle verbrandingsmotoren met een carburateur. De komst van de injectiemotor aan het einde van de jaren tachtig betekende het begin van het einde voor de carburateur. Op het gebied van precisie en vervuiling is de injectie het superieure systeem. Toch zul je bij een echte oldtimer goed moeten weten hoe een carburateur werkt, hoe je er een moet onderhouden en hoe je een carburateur moet afstellen. In deze blog alles over de carburateur.
Techniek van de Carburateur
Voordat het injectiesysteem de industriestandaard werd regelde de carburateur de vermenging van brandstof en lucht. Als de verbrandingsmotor start zuigt de carburateur lucht aan. De luchtstroom verlaagt de druk in de carburateur en de benzine wordt door een kleine opening verneveld. De zogeheten sproeier reguleert het mengsel tussen benzine en lucht. De grootte van het gaatje in de sproeier regelt het brandbare mengsel en kan worden gekalibreerd voor de gewenste verhouding tussen lucht en brandstof. Afhankelijk van hoe groot de sproeier is kan je mengsel nogal verschillen.
Let bij je reparaties op de grootte van je sproeier. Een te kleine sproeier kan leiden tot een te arm benzinemengsel. Voor 2 takt motoren is een te arm mengsel vaak de oorzaak van een vastgelopen motor.
Belangrijke componenten van een Carburateur
De eergenoemde sproeier is één van de vele kleine componenten van een carburateur. Naast dit onderdeel zijn de gasnaald, luchtschroef en het filter belangrijke onderdelen die je moet controleren voor een goedwerkende carburateur. De gasnaald zit bovenaan de carburateur en is gemakkelijk te vervangen door het bovenste dopje op de carburateur te verwijderen. Deze regelt de hoeveelheid brandstof. De vorm van deze naald bepaald de verhouding; een stompe naald laat minder benzine door dan een spitse naald. Het luchtfilter van een carburateur moet schoon en afgedicht zijn. Na verloop van tijd kan deze vervuild raken en kan je brommer een hoger brandstofverbruik geven door een tekort aan lucht.
Carburateur reinigen
Een carburateur is een onderdeel dat zeer kwetsbaar is als je motor te lang heeft stilgestaan. Als een verbrandingsmotor met een carburateur al een tijdje heeft stilgestaan dan kan de sproeier verstopt raken. Symptomen van een verstopte sproeier zijn een stotterende motor die niet het gewenste toerental haalt. Het gaspedaal kan daarom niet naar behoren werken. Dit wordt veroorzaakt door een fenomeen dat ‘gummen’ wordt genoemd. Na enkele weken stilstand kan benzine een harsachtige neerslag afzetten op de metalen gedeeltes van je carburateur. Dit zorgt ervoor dat je sproeier niet meer de gewenste hoeveel brandstof vernevelt. Een praktisch gevolg is een haperende en stotterende motor.
Carburateur afstellen
Als je motor niet goed loopt dan kan je carburateur afstellen een noodzakelijke ingreep zijn. Zo vind je de juiste verhouding tussen lucht en brandstof en garandeer je dat je verbrandingsmotor een langere levensduur krijgt. Bij het uit elkaar halen van de carburateur is het de bedoeling dat je de sproeier, vlotter en vlotternaaldzitting controleert. Je merkt vanzelf wanneer je een te arm of een te rijk benzinemengsel hebt. Bij een te arm benzinemengsel wordt de motor heet, slaan je bougies wit uit en schommelt de motor in toerentallen. Bij een te rijk benzinemengsel kun je rekenen op een motor die niet op temperatuur komt, een zwart uitslaande bougie en een sputterend geluid.
Carburateur onderhouden
Als je toch bezig bent en de carburateur in zijn volledigheid uit elkaar hebt geschroefd kun je direct het reguliere onderhoud uitvoeren. Door je motoronderdelen regelmatig te onderhouden en te reinigen kun je problemen, die bij een oldtimer brommer nou eenmaal vaker voorkomen, effectief voor zijn. Kreidlerstore verkoopt een hoop carburateurs en onderdelen van erkende merken. We hebben vergevorderde kennis van onderhoud en kunnen je altijd ondersteunen bij vragen over de werking van je carburateur of de zoektocht naar dat ontbrekende sproeierstuk.
Veelgestelde vragen
Tekenen van een slecht afgestelde carburateur omvatten slecht stationair lopen, schokkerige acceleratie, overmatige rook uit de uitlaat, vermogensverlies en een hoog brandstofverbruik.
Doorgaans is jaarlijks een afstelling en inspectie van de carburateur voldoende om optimale prestaties te behouden.
Reinig de carburateur door deze te demonteren, sproeiers en passages grondig schoon te maken met carburateurreiniger en vervolgens volgens de fabrieksspecificaties opnieuw te monteren.
Veelvoorkomende problemen zijn verstopte sproeiers, vuil in de carburateur, lekkende pakkingen en versleten naalden en zittingen, wat kan leiden tot onregelmatig draaien en prestatieverlies.