Bel ons: +31 (0) 614478596

Gratis verzending vanaf €150,- *

Enkel op afspraak geopend.

De geschiedenis van Puch bromfietsen

Al in 1899 werd in Oostenrijk de fietsenfabriek Styria opgericht door Johann Puch. Hij begon ooit als smid, maar toen fietsen meer populariteit kregen, verschoof hij zijn interesse naar dat van fietsenmaker. Naast zijn technische inzicht, had Puch ook goede intuïtie op zakelijk gebied. Tijdens zijn beginjaren sponsorde hij bekende wielrenners en bouwde hij kwalitatief goede fietsen. De naamsbekendheid van Puch nam hierdoor enorm snel toe, waarbij de productieaantallen snel volgden.

Puch brommers in Nederland

In Nederland is Puch vooral bekend door de iconische bromfietsen, die voornamelijk in de jaren zestig heel populair waren. Het oorspronkelijke introductiemodel in Nederland was de Puch MS 50, die in 1954 verscheen. Later kreeg deze bromfiets de bijnaam Baby Puch, mede dankzij de kleine benzinetank van de motorfiets. Dit model was een ideale damesbrommer, vanwege de lage instap. Daarnaast was dit een uitermate modern stukje techniek, met dank aan de kleine benzinetank, telescoopvering en geforceerde koeling.
Puch bleef in de jaren zeventig en begin jaren tachtig populair met de MV50- en Maxi modellen. De Mv50- en Skytrack verdwenen rond 1983 uit het assortiment. Daarentegen bleef de Puch Maxi tot ongeveer halverwege de jaren 90 in productie. De bromfietsfabriek werd in 1989 overgenomen door het bedrijf Piaggio, waarbij de productie werd verplaatst naar Italië.

De samenhang van de Nozems en de Puch bromfietsen

Al vrij snel in de jaren 60 ontdekten de Nederlandse jongeren de Puch. Om de bromfiets een stoerder uiterlijk te geven, verhoogden ze vaak het stuur. Hier werd later slim op ingespeeld door de ontwikkeling van de Puch Skyrider. De Skyrider was een bromfiets met een hoog stuur, gereedschapstrommel en een kikkervormige lamp. Om mee te gaan met de modernisering werd na verloop van tijd de Puch Skytrack uitgebracht.
In Den Haag reden de Kikkers, een van oorsprong Haagse jeugdbende, meestal op bromfietsen van Puch. Ze droegen vaak een groene jas, broeken met wijde pijpen en het haar tot over de oren met een pony. Deze nozems luisterden voornamelijk naar de Beatles, Golden Earring en de Rolling Stones. Ze hielden ervan om te filosoferen en waren vaak redelijk goed opgeleid.
In Amsterdam waren het de Pleiners die op de bromfiets reden.
Naast de Kikkers en de Pleiners waren er ook de Bullen, de tegenstrijders van de Kikkers. De Bullen reden vaak op een Zundapp of Kreidler, ook wel buikschuiver genoemd doordat je zover over de brommer hing. Zij hadden vetkuiven, spijkerbroeken, puntschoenen en luisterden naar Elvis Presley. De meesten van hen gingen naar de ambachtsschool.

Puch brommers in het huidige klimaat

Zoals eerder vermeld is de fabriek van Puch overgenomen door het Italiaanse bedrijf Piaggio. Dit had als reden dat de Nederlandse overheid de wet keer op keer aanscherpte en daarmee de bromfietsers benadeelde. Als gevolg op de wetgeving gingen steeds meer mensen op zoek naar andere vervoersmiddelen.
Uiteindelijk heeft Puch het onderspit moeten delven na jarenlang een toonaangevend bedrijf te zijn geweest. De merknaam wordt vandaag de dag nog steeds gebruikt voor reguliere fietsen. Hoewel de productie van Puch brommers al lange tijd gestopt is, leeft Puch nog steeds in Nederland. Er zijn diverse clubs en liefhebbers die graag informatie, kennis en liefde voor de bromfiets delen.

Puch oldtimer kopen

Bij Kreidlerstore kun je niet alleen terecht voor je Kreidler oldtimers, maar ook voor oude Puch brommers. Benieuwd naar ons assortiment aan klassieke Puch brommers? Neem een kijkje op onze webshop. Staat hier niet wat je zoekt? Neem dan contact met ons op en wij beantwoorden graag al je vragen.

Veelgestelde vragen over Puch Brommers

Voor een klassieke brommer zoals de Puch is het gebruik van E10 benzine af te raden. Dat komt doordat hier tot maximaal 10% bio-ethanol in zit verwerkt, om zo de uitstoot te compenseren.
Bij E5 benzine is dit tot een maximum van 5%, maar bij sommige benzinepompen wordt de E5 ook zonder bio-ethanol geleverd. Het bio-ethanol dat verwerkt zit in de benzine tast de rubberen delen in het brandstofsysteem aan, zoals de leidingen en keringen. Het is dus ook af te raden om dit te gebruiken. Tank daarom altijd de beschikbare brandstof met een zo laag mogelijk bio-ethanol gehalte.

Een Puch heeft een geregistreerde cilinderinhoud van 49 CC. Met 1,66 PL bereikt de brommer daarmee een maximale constructiesnelheid van 45 kilometer per uur.

In Nederland moet iedereen die met een brommer of scooter de weg op gaat, minimaal een WA-brommerverzekering hebben. Een WA-verzekering dekt de schade die je aan anderen toebrengt. Deze regelgeving geldt dus ook voor oldtimer Puch bromfietsen.

Voor het rijden op een oldtimer Puch is een rijbewijs verplicht. Een oldtimer brommer valt onder dezelfde categorie als bromfietsen, snorfietsen, bromscooters, brommobiel en spartamet. Om een van deze voertuigen te mogen besturen is het verplicht om een bromfietsrijbewijs te hebben, ofwel een AM-rijbewijs.

De helmplicht in Nederland is afhankelijk voor de maximumsnelheid van het voertuig. De snelheid wordt aangeduid door middel van de kentekenplaat, waarbij een blauw kenteken duidt op een snelheid van 25 kilometer per uur. Een geel kenteken duidt daarentegen op een snelheid van 45 kilometer per uur. Als je puch over een geel kenteken bezit en dus een snelheid van 45 kilometer per uur kan behalen is het verplicht om een helm te dragen.

In Nederland betaal je geen wegenbelasting voor een scooter of brommer, mits deze niet harder dan 45 kilometer per uur kan rijden. Aangezien deze voertuigen een maximale wettelijke snelheid hebben van 25 en 45 kilometer per uur, zal wegenbelasting vrijwel nooit van toepassing zijn.

Recente berichten

Gratis verzending (NL)

Boven een bedrag van €150,-

Gemakkelijk retourneren

14 dagen geld terug garantie *

Internationale garantie

Geldig in het land van gebruik

100% Veilig betalen

iDeal / Paypal / Bankoverschrijving