Het kiezen van de juiste motorolie voor je bromfiets is cruciaal voor prestaties en levensduur. Lees onze blog voor tips over 4-takt olie, 2-takt olie, en mengsmering.
Nieuws
6 Tips voor het onderhoud van een oldtimer brommer
Een van de belangrijkste aspecten van het onderhoud van je oldtimer brommer is regelmatige inspectie. Maar wat moet je precies inspecteren? Wij vertellen het je!
Alles over de vering van je oldtimer brommer
Vering is een belangrijk onderdeel van een goedwerkende brommer. Dit zijn de belangrijkste punten waar je op moet letten bij het vervangen van je schokdempers.
De carburateur afstellen, onderhouden en schoonmaken
Een oldtimer brommer is bijna altijd uitgerust met een carburateur. Voor de oude brommerenthousiastelingen zal een carburateur geen vreemd onderdeel zijn. Vroeger kwamen alle verbrandingsmotoren met een carburateur.
Puch en Kreidler: Van concurrenten tot legendes
Bij oldtimer brommers zijn er twee soorten verbrandingsmotoren die het meeste voorkomen: de 2 takt motor en de 4 takt motor. Beide motoren verschillen qua techniek van elkaar maar je vindt ze terug op allerlei soorten oldtimer brommers. Bij de aankoop van oudere brommers is het goed om te weten wat voor type verbrandingsmotor je in huis haalt. Prestaties, onderhoud, mengverhouding en kosten voor onderhoud worden allemaal beïnvloed door de keuze tussen 2 takt of 4 takt. In deze blog leggen we uit hoe ze werken en wat de voor- en nadelen zijn van beide soorten verbrandingsmotoren.
2 takt of 4 takt? De voor- en nadelen op een rijtje
Bij oldtimer brommers zijn er twee soorten verbrandingsmotoren die het meeste voorkomen: de 2 takt motor en de 4 takt motor. Beide motoren verschillen qua techniek van elkaar maar je vindt ze terug op allerlei soorten oldtimer brommers. Bij de aankoop van oudere brommers is het goed om te weten wat voor type verbrandingsmotor je in huis haalt. Prestaties, onderhoud, mengverhouding en kosten voor onderhoud worden allemaal beïnvloed door de keuze tussen 2 takt of 4 takt. In deze blog leggen we uit hoe ze werken en wat de voor- en nadelen zijn van beide soorten verbrandingsmotoren.
Wat moet ik regelen voordat ik de weg op mag met mijn oldtimer bromfiets?
Wanneer is mijn brommer een oldtimer? Bij Kreidlerstore zijn we gespecialiseerd in Kreidlers. Omdat de originele productie van Kreidler bromfietsen te Stuttgart-Zuffenhausen eindigde in 1983 zijn alle modellen logischerwijs in een andere eeuw gemaakt. Verreweg de meeste van onze brommers en brommeronderdelen zijn daarom bestempeld als zogeheten oldtimers. De naam geeft al weg dat het […]
Complete restauratie van Kreidler RS Special Café Racer
Bij Kreidlerstore maakten we onlangs deze Kreidler RS met bouwjaar 1973 geheel naar de smaak van een klant. We namen de hele Kreidler van top tot teen onder handen, waarbij we alles prachtig restaureerden. We spoten de hele brommer in twee componenten lak en verchroomden al het chroomwerk, waardoor de brommer er weer als nieuw uitziet.
De geschiedenis van Puch bromfietsen
Al in 1899 werd in Oostenrijk de fietsenfabriek Styria opgericht door Johann Puch. Hij begon ooit als smid, maar toen fietsen meer populariteit kregen, verschoof hij zijn interesse naar dat van fietsenmaker. Naast zijn technische inzicht, had Puch ook goede intuïtie op zakelijk gebied. Tijdens zijn beginjaren sponsorde hij bekende wielrenners en bouwde hij kwalitatief goede fietsen. De naamsbekendheid van Puch nam hierdoor enorm snel toe, waarbij de productieaantallen snel volgden.
Snorfietsers de rijbaan op sturen lost niets op
Een belangrijk onderwerp in het verkeer dat continu speelt is als vanzelfsprekend, de verkeersveiligheid. De algehele verkeersveiligheid wordt ingericht door afspraken te maken, waar iedere Nederlander zich netjes aan dient te houden. Wanneer niet iedereen zich aan de regels houdt, zullen er onveilig situaties ontstaan. Waarop dan weer regels worden bedacht of aangescherpt.