Bel ons: +31 (0) 614478596
Gratis verzending vanaf €150,- *
Enkel op afspraak geopend.

Alles over de vering van je oldtimer brommer

Vering: Een oldtimer bromfiets met een verouderd veersysteem

Alle bromfietsen maken gebruik van vering. Zonder een degelijk veersysteem zou je bromfiets de hele tijd op en neer stuiteren en zou je niet stabiel op de weg rijden. De noodzaak van een goedwerkende vering wordt vooral duidelijk bij een onregelmatig wegdek. Schokdempers (ook wel schokbrekers), voorvork en achtervering zorgen ervoor dat jouw bromfiets correct stuurt en goed op de weg blijft liggen. Idealiter veren je wielen dynamisch mee met een hobbel en keren ze zo snel mogelijk terug naar de oorspronkelijk positie. Na verloop van tijd zullen deze onderdelen echter onvermijdelijk slijten en zul je dus vervanging moeten regelen. Bij Kreidlerstore hebben we een breed assortiment aan onderdelen die jouw vering weer laat werken zoals het hoort.   

Schokdempers

Tegenwoordig heb je ruime keuze uit verschillende soorten schokdempers/schokbrekers. Denk daarbij aan verstelbare schokdempers, schokdempers met lucht- of gasvering en hydraulische schokdempers. Deze verschillen nogal van de schokbrekers van weleer en dit is altijd belangrijk om in je achterhoofd te houden als je een nieuw onderdeel installeert op je oldtimer bromfiets. Moderne hydraulische schokbrekers geven een optimaal bodemcontact en kunnen eenvoudig worden afgesteld. Schokbrekers kunnen zowel voor als achter worden aangebracht. Bij het onderhouden van een oldtimer zul je zelden originele schokbrekers vinden. Het onderdeel is simpelweg te veel onderhevig aan slijtage en druk. Nieuwe schokbrekers gaan vooral om een stukje comfort.

Achtervering

De achtervering is op zichzelf een belangrijk onderdeel van je vering. De veerelementen achter zijn een stuk stijver dan vooraan. De achtervering krijgt een stuk meer te voortduren dan de voorvering dankzij de hefboomwerking. De achtervering dempt de meeste onregelmatigheden van het wegdek. Met een betere achtervering kun je de grondspeling van je oldtimer bromfiets verhogen. De meest voorkomende achtervering is verticaal maar sommige modellen zijn voorzien van een horizontale achtervering. Daarmee wordt het gewicht evenrediger verspreid en zal je bromfiets steviger op de grond staan.

Voorvork

De schokdempers vooraan zijn bevestigd aan de voorvork. Bij oorspronkelijke Kreidlers zie je vaak schokdempende harmonica rubbers, zoals bij de Kreilder Florett. Praktisch werken deze zoals je zou verwachten; bij een hobbelig wegdek deuken deze rubberen onderdelen als een harmonica in waardoor ze de schokken opvangen. Sommige schokdempers zijn een combinatie van harmonica rubbers en hydraulische veren. Als je handig bent kun je de voorvork op maat maken naar jouw eigen voorkeur.

Schokdempers vervangen

Na verloop van tijd zullen schokdempers slijten. Het is een gelijkelijk proces maar versleten schokdempers zijn zeer merkbaar wanneer ze niet meer naar behoren werken. Over de exacte levensduur van een schokdemper is weinig te zeggen. Je kan het merken als je bromfiets begint te stuiteren. Ook kan het zijn dat de brommer overmatig trilt of dat je minder precies kan insturen. Meestal is een schokdemper vervangen wel een klus die alleen is weggelegd voor specialisten. Voor eventuele vragen over de juiste schokdempers kun je altijd terecht bij de specialisten van Kreidlerstore. In ons assortiment hebben wij veel onderdelen die over de vering gaan.

Risico van versleten schokdempers

Mocht je ervoor kiezen om met versleten schokdempers door te rijden dan zul je rekening moeten houden met hogere kosten en een aantal prestatie- en veiligheidsrisico’s. Zoals genoemd komt het de wegligging en het rijcomfort niet ten goede. Zaken als onderstuur en overstuur worden een stuk opvallender en bij windvlagen zul je maar met moeite je bromfiets recht houden. Ook slijten je banden een stuk sneller waardoor je brandstofverbruik toeneemt.

Een haperende oldtimer bromfiets met slechte vering slijt in zijn algemeenheid veel sneller. Dat is jammer omdat het zeldzame machines zijn met poreuze techniek. Omdat oldtimer bromfietsen alsmaar zeldzamer worden zou het zonde zijn om een ongeluk te krijgen dankzij een slecht veersysteem. Zodoende zul je ook meer geld kwijt zijn aan reparaties. Hoewel originele onderdelen niet meer in overvloed beschikbaar zijn is het op de lange termijn verstandig om te investeren in een weerbare en goedwerkende vering.

Veelgestelde vragen

Het ideale vervangingsinterval voor schokbrekers hangt af van de staat en je rijgedrag. Over het algemeen wordt aanbevolen om een inspectie uit te voeren en mogelijk vervanging te overwegen na ongeveer 20.000 kilometer. Het is echter cruciaal om regelmatig te controleren op tekenen van slijtage, zoals lekkages of verminderde prestaties.

Ja, met de juiste gereedschappen en kennis kun je dit zelf doen. Maar als je niet zeker bent, is het verstandig om het door een professional te laten doen.

Ja, het wordt sterk aanbevolen om beide schokbrekers tegelijk te vervangen, zelfs als slechts één van hen versleten lijkt te zijn. Dit zorgt ervoor dat de prestaties en het evenwicht van je brommer behouden blijven, waardoor je een veilige en stabiele rit hebt.

Ja, je kunt schokbrekers van een ander merk op je oldtimer brommer installeren. Het is echter van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat ze compatibel zijn met je brommermodel en dat ze voldoen aan de specificaties die nodig zijn voor de gewenste rijprestaties.

Verstelbare schokbrekers bieden de mogelijkheid om de demping aan te passen aan je persoonlijke voorkeur en de heersende rijomstandigheden. Niet-verstelbare schokbrekers hebben daarentegen een vaste demping die niet kan worden aangepast. De keuze tussen beide hangt af van je behoefte aan aanpasbaarheid en comfort.

Recente berichten

Gratis verzending (NL)

Boven een bedrag van €150,-

Gemakkelijk retourneren

14 dagen geld terug garantie *

Internationale garantie

Geldig in het land van gebruik

100% Veilig betalen

iDeal / Paypal / Bankoverschrijving