Wanneer is mijn brommer een oldtimer?
Bij Kreidlerstore zijn we gespecialiseerd in Kreidlers. Omdat de originele productie van Kreidler bromfietsen te Stuttgart-Zuffenhausen eindigde in 1983 zijn alle modellen logischerwijs in een andere eeuw gemaakt. Verreweg de meeste van onze brommers en brommeronderdelen zijn daarom bestempeld als zogeheten oldtimers. De naam geeft al weg dat het om oude bromfietsen gaat, maar wanneer spreken we eigenlijk van een oldtimer? In deze blog lichten wij alles toe wat je moet weten en regelen voor brommers van weleer.
Klassieke oldtimers
Wij verkopen een hoop iconische oldtimers en oldtimeronderdelen. De Kreidler Florett RM, Florret RMC en Florett RS zijn allemaal tussen de jaren zestig en de vroege jaren tachtig geproduceerd. Ook de bromfietsen van Honda uit die tijd zijn inmiddels legendarisch. De Honda MB/T uit 1979 krijgt daarom al geruime tijd de stempel oldtimer. De Puch Maxi is een herkenbare brommer uit het straatbeeld van de jaren zeventig en tachtig. De Zundapp 529 werd tussen 1977 en 1984 gemaakt en is een gewilde oldtimer die je maar weinig op de weg ziet.
Kentekenplaat
Als je een nieuwe scooter of bromfiets koopt dan zal deze vanzelfsprekend geregistreerd moeten worden met een kentekenplaat bij de RDW. Afhankelijk van de maximumsnelheid krijg je dan een blauw of een geel kenteken.
Veel brommers die vallen onder de term oldtimer zijn echter niet voorzien van een kenteken. Vaak is deze in de loop der jaren verdwenen omdat voorgaande eigenaren het voertuig niet meer op hun naam wilden hebben. Voordat je een kenteken op je brommer krijgt moet deze worden goedgekeurd door de RDW. Sinds 2007 is het namelijk verboden om zonder kentekenplaat rond te rijden. Je ziet vaak dat brommers van voor die tijd niet voorzien zijn van een kenteken.
Veel brommers die vallen onder de term oldtimer zijn echter niet voorzien van een kenteken. Vaak is deze in de loop der jaren verdwenen omdat voorgaande eigenaren het voertuig niet meer op hun naam wilden hebben. Voordat je een kenteken op je brommer krijgt moet deze worden goedgekeurd door de RDW. Sinds 2007 is het namelijk verboden om zonder kentekenplaat rond te rijden. Je ziet vaak dat brommers van voor die tijd niet voorzien zijn van een kenteken.
Bromfietsverzekering
Belangrijke gegevens waar eigenaren van oldtimer brommers voor een bromfietsverzekering over moeten beschikken zijn de koopovereenkomst, een zichtbaar serienummer en een Nederlands typegoedkeuringsnummer. Bij brommers die voor 1972 zijn gemaakt kan het typegoedkeuringsnummer in sommige gevallen gevonden worden op een sticker.
Deze gegevens zijn noodzakelijk bij het afsluiten van een verzekering voor oldtimers. Elke brommer die de weg opgaat moet naast een geldige kentekenplaat ten minste WA-verzekerd zijn. Om een oldtimer te verzekeren moet een brommer minstens 20 tot 25 jaar oud zijn en mag het maximaal 3500 kilo wegen. Afhankelijk van het type verzekering dat je kiest zal ook het maximaal gereden kilometers per jaar worden meegenomen. Kreidlerstore is door de RDW erkend om voertuigen eventueel over te schrijven op een andere naam.
Deze gegevens zijn noodzakelijk bij het afsluiten van een verzekering voor oldtimers. Elke brommer die de weg opgaat moet naast een geldige kentekenplaat ten minste WA-verzekerd zijn. Om een oldtimer te verzekeren moet een brommer minstens 20 tot 25 jaar oud zijn en mag het maximaal 3500 kilo wegen. Afhankelijk van het type verzekering dat je kiest zal ook het maximaal gereden kilometers per jaar worden meegenomen. Kreidlerstore is door de RDW erkend om voertuigen eventueel over te schrijven op een andere naam.
Allriskverzekering op een oldtimer
Een allriskverzekering (ook wel een WA Volledig Cascoverzekering) is de meest complete WA-verzekering die je voor een oldtimer brommer kan afsluiten. Voordat een oldtimer kan worden verzekerd moet deze voorzien zijn van een taxatierapport dat is opgesteld door een erkend taxateur. Oldtimers en oldtimer onderdelen zijn maar in beperkte mate verkrijgbaar. Het zal voor de verzekeraar immers een uitdaging worden om jouw zeldzame voertuig weer in de originele staat te vervangen. De vervangingswaarde bepaalt daarom de hoogte van je verzekeringspremie. De schaarste van uw oldtimer en de benodigde test- of installatiekosten kunnen deze premie hoog laten uitvallen.
Motorrijtuigenbelasting oldtimer brommer?
Hoe zit het dan met de wegenbelasting voor oldtimers? In principe zijn alle bromfietsen en snorbrommers onder de maximumsnelheid van 45 kilometer per uur, en dus oldtimer brommers, vrijgesteld van wegenbelasting. Voor motoren tussen de 25 en 40 jaar oud betaal je het kwarttarief voor motorrijtuigenbelasting. Motoren ouder dan 40 jaar zijn volledig vrijgesteld van wegenbelasting. Dezelfde regels gelden voor benzineauto’s (voor dieselauto’s gelden andere regels).
Opgevoerde bromfiets
In het kader van de verkeersveiligheid worden opgevoerde oldtimer brommers ten strengste afgeraden door de verzekeringsmaatschappijen. Zelfs als je je netjes aan de maximumsnelheid houdt is het niet toegestaan om een oldtimer met meer vermogen op te voeren. Naast mogelijke fysieke schade riskeer je met een opgevoerde bromfiets een aanzienlijk financieel aansprakelijkheidsrisico. Bij een ongeluk zal je de kosten volledig voor je eigen rekening moeten nemen. De rechtbank zal ook eventuele aanpassingen aan de oldtimer brommer meenemen in het oordeel.
Uit eerdere rechtszaken voor maximumsnelheden van bromfietsen geldt dat de maximumsnelheid na een ongeluk wordt gemeten op een rolbank. Het vermogen van de oldtimer bromfiets geldt in dit geval niet maar de gemeten snelheid. 45 kilometer per uur is hierbij de leidraad. Vanaf 57 kilometer per uur wordt je kenteken ongeldig verklaard en moet het voertuig opnieuw gekeurd worden.
Uit eerdere rechtszaken voor maximumsnelheden van bromfietsen geldt dat de maximumsnelheid na een ongeluk wordt gemeten op een rolbank. Het vermogen van de oldtimer bromfiets geldt in dit geval niet maar de gemeten snelheid. 45 kilometer per uur is hierbij de leidraad. Vanaf 57 kilometer per uur wordt je kenteken ongeldig verklaard en moet het voertuig opnieuw gekeurd worden.