Bel ons: +31 (0) 614478596

Gratis verzending vanaf €150,- *

Enkel op afspraak geopend.

Wat moet ik regelen voordat ik de weg op mag met mijn oldtimer bromfiets?

Wanneer is mijn brommer een oldtimer?

Bij Kreidlerstore zijn we gespecialiseerd in Kreidlers. Omdat de originele productie van Kreidler bromfietsen te Stuttgart-Zuffenhausen eindigde in 1983 zijn alle modellen logischerwijs in een andere eeuw gemaakt. Verreweg de meeste van onze brommers en brommeronderdelen zijn daarom bestempeld als zogeheten oldtimers. De naam geeft al weg dat het om oude bromfietsen gaat, maar wanneer spreken we eigenlijk van een oldtimer? In deze blog lichten wij alles toe wat je moet weten en regelen voor brommers van weleer.

Klassieke oldtimers

Wij verkopen een hoop iconische oldtimers en oldtimeronderdelen. De Kreidler Florett RM, Florret RMC en Florett RS zijn allemaal tussen de jaren zestig en de vroege jaren tachtig geproduceerd. Ook de bromfietsen van Honda uit die tijd zijn inmiddels legendarisch. De Honda MB/T uit 1979 krijgt daarom al geruime tijd de stempel oldtimer. De Puch Maxi is een herkenbare brommer uit het straatbeeld van de jaren zeventig en tachtig. De Zundapp 529 werd tussen 1977 en 1984 gemaakt en is een gewilde oldtimer die je maar weinig op de weg ziet.

Kentekenplaat

Als je een nieuwe scooter of bromfiets koopt dan zal deze vanzelfsprekend geregistreerd moeten worden met een kentekenplaat bij de RDW. Afhankelijk van de maximumsnelheid krijg je dan een blauw of een geel kenteken.

Veel brommers die vallen onder de term oldtimer zijn echter niet voorzien van een kenteken. Vaak is deze in de loop der jaren verdwenen omdat voorgaande eigenaren het voertuig niet meer op hun naam wilden hebben. Voordat je een kenteken op je brommer krijgt moet deze worden goedgekeurd door de RDW. Sinds 2007 is het namelijk verboden om zonder kentekenplaat rond te rijden. Je ziet vaak dat brommers van voor die tijd niet voorzien zijn van een kenteken.

Bromfietsverzekering

Belangrijke gegevens waar eigenaren van oldtimer brommers voor een bromfietsverzekering over moeten beschikken zijn de koopovereenkomst, een zichtbaar serienummer en een Nederlands typegoedkeuringsnummer. Bij brommers die voor 1972 zijn gemaakt kan het typegoedkeuringsnummer in sommige gevallen gevonden worden op een sticker.

Deze gegevens zijn noodzakelijk bij het afsluiten van een verzekering voor oldtimers. Elke brommer die de weg opgaat moet naast een geldige kentekenplaat ten minste WA-verzekerd zijn. Om een oldtimer te verzekeren moet een brommer minstens 20 tot 25 jaar oud zijn en mag het maximaal 3500 kilo wegen. Afhankelijk van het type verzekering dat je kiest zal ook het maximaal gereden kilometers per jaar worden meegenomen. Kreidlerstore is door de RDW erkend om voertuigen eventueel over te schrijven op een andere naam.

Allriskverzekering op een oldtimer

Een allriskverzekering (ook wel een WA Volledig Cascoverzekering) is de meest complete WA-verzekering die je voor een oldtimer brommer kan afsluiten. Voordat een oldtimer kan worden verzekerd moet deze voorzien zijn van een taxatierapport dat is opgesteld door een erkend taxateur. Oldtimers en oldtimer onderdelen zijn maar in beperkte mate verkrijgbaar. Het zal voor de verzekeraar immers een uitdaging worden om jouw zeldzame voertuig weer in de originele staat te vervangen. De vervangingswaarde bepaalt daarom de hoogte van je verzekeringspremie. De schaarste van uw oldtimer en de benodigde test- of installatiekosten kunnen deze premie hoog laten uitvallen.

Motorrijtuigenbelasting oldtimer brommer?

Hoe zit het dan met de wegenbelasting voor oldtimers? In principe zijn alle bromfietsen en snorbrommers onder de maximumsnelheid van 45 kilometer per uur, en dus oldtimer brommers, vrijgesteld van wegenbelasting. Voor motoren tussen de 25 en 40 jaar oud betaal je het kwarttarief voor motorrijtuigenbelasting. Motoren ouder dan 40 jaar zijn volledig vrijgesteld van wegenbelasting. Dezelfde regels gelden voor benzineauto’s (voor dieselauto’s gelden andere regels).

Opgevoerde bromfiets

In het kader van de verkeersveiligheid worden opgevoerde oldtimer brommers ten strengste afgeraden door de verzekeringsmaatschappijen. Zelfs als je je netjes aan de maximumsnelheid houdt is het niet toegestaan om een oldtimer met meer vermogen op te voeren. Naast mogelijke fysieke schade riskeer je met een opgevoerde bromfiets een aanzienlijk financieel aansprakelijkheidsrisico. Bij een ongeluk zal je de kosten volledig voor je eigen rekening moeten nemen. De rechtbank zal ook eventuele aanpassingen aan de oldtimer brommer meenemen in het oordeel.

Uit eerdere rechtszaken voor maximumsnelheden van bromfietsen geldt dat de maximumsnelheid na een ongeluk wordt gemeten op een rolbank. Het vermogen van de oldtimer bromfiets geldt in dit geval niet maar de gemeten snelheid. 45 kilometer per uur is hierbij de leidraad. Vanaf 57 kilometer per uur wordt je kenteken ongeldig verklaard en moet het voertuig opnieuw gekeurd worden.

Veelgestelde vragen

Veel oldtimer brommers missen kentekenplaten omdat eerdere eigenaren ze niet meer wilden registreren bij de RDW, waardoor ze uit de administratie verdwenen. Voordat een oldtimer brommer weer de weg op mag, moet deze echter worden goedgekeurd door de RDW en voorzien worden van een nieuwe kentekenplaat om aan de wettelijke eisen te voldoen.

Het opvoeren van een oldtimer brommer kan juridische problemen veroorzaken, zelfs als de snelheid binnen de wettelijke limieten blijft. Dit omvat mogelijke aansprakelijkheid bij ongevallen en de kans op boetes vanwege illegale wijzigingen.

Ja, er zijn speciale verzekeringen beschikbaar voor oldtimer brommers. Deze verzekeringen zijn ontworpen om te voldoen aan de unieke behoeften van eigenaren van oldtimer brommers. Ze kunnen verschillende dekkingsopties bieden, waaronder aansprakelijkheid, diefstal, schade aan het voertuig en zelfs specifieke dekking voor onderdelen en accessoires van oldtimer brommers. Deze verzekeringen houden rekening met de leeftijd, de waarde en de zeldzaamheid van de brommer. Het is raadzaam om met verzekeringsmaatschappijen te praten die gespecialiseerd zijn in oldtimer brommerverzekeringen om de juiste dekking te vinden voor je waardevolle klassieker.

Een taxatie voor een oldtimer brommer is doorgaans geldig voor een periode van drie jaar, maar dit kan variëren afhankelijk van de verzekeringsmaatschappij en andere factoren. Het is raadzaam om de taxatie regelmatig te herzien.

Recente berichten

Gratis verzending (NL)

Boven een bedrag van €150,-

Gemakkelijk retourneren

14 dagen geld terug garantie *

Internationale garantie

Geldig in het land van gebruik

100% Veilig betalen

iDeal / Paypal / Bankoverschrijving